VEGAN
VOEDING

Plantaardige voeding biedt je alle vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Alleen B12 vormt een uitzondering. Deze vitamine kan je gemakkelijk aan je voeding toevoegen (door een supplement te nemen of producten te consumeren waar extra B12 aan toegevoegd is). Ook als je plantaardig eet, zijn er uitstekende eiwitbronnen: linzen, bonen, noten, couscous, zaden, pasta en sojamelk zijn slechts enkele voorbeelden van plantaardige producten waarmee je aan je dagelijkse eiwitbehoefte kan voldoen.

De beste bronnen voor ijzer zijn peulvruchten zoals kikkererwten, bonen en linzen. Andere producten die veel ijzer bevatten zijn volle granen, tofu, gekookte spinazie en zelfs donkere chocolade. Ook aan calcium geen gebrek in een plantaardig voedingspatroon! Onder andere sojamelk, groene kool, broccoli, tofu, gedroogde dadels en verrijkt sinaasappelsap vormen gezonde en lekkere bronnen van calcium. Plantaardige voeding verlaagt de cholesterol in het lichaam en heeft een positieve invloed op een hoge bloeddruk, het reguleert de bloeddrukspiegel en remt de vorming van kankercellen. Ook het immuunsysteem wordt door plantaardige voeding versterkt. Je merkt het, evenwichtige plantaardige voeding eten is goed voor je gezondheid.

Lees meer over vegan voeding op de BE Vegan website.