FAQ

Waar vind ik B12?

B12 is de enige vitamine die je niet uit plantaardige voeding kan halen. Als je vegan eet, zijn er desalniettemin verschillende mogelijkheden om toch voldoende B12 binnen te krijgen. Je kan ervoor kiezen om dagelijks met B12 verrijkte producten (plantaardige melk, ontbijtgranen, vleesvervangers…) te consumeren of om een B12-supplement te nemen zodat je zonder zorgen aan je aanbevolen hoeveelheid komt. Vegan B12-supplementen kan je kopen in de apotheek, natuurvoedingswinkels,… (Bio-Planet, Bioshop, Holland & Barrett, Origin’o …)

Welke supermarkten hebben vegan producten?

Elke supermarkt verkoopt basisingrediënten waarmee je de heerlijkste vegan gerechten maakt. Denk aan fruit, groenten, peulvruchten, rijst, aardappelen, noten, zaden en tofu. Verwerkte producten vragen wat meer aandacht om te weten of ze vegan zijn, zeker als ze niet als vegan gelabeld zijn. Allergenen zoals koeienmelk, ei, vis- of schaaldieren moeten vetgedrukt in de ingrediëntenlijst staan, zo zie je nog sneller dat een product niet geschikt is.

Daarnaast vind je in elke supermarkt plantaardige alternatieven voor room, melk en yoghurt. Heel veel supermarkten verkopen tegenwoordig specifieke vegan producten zoals hartig broodbeleg en vleesvervangers.

Wat is er goed/slecht aan soja?

Soja is een eiwitrijk plantaardig product dat handig is om in de plantaardige keuken te gebruiken. Sojabonen worden verwerkt tot sojamelk, sojayoghurt, tofu, tempeh en allerlei vleesvervangers.
 Er wordt vaak beweerd dat soja schadelijke effecten zou hebben op de gezondheid. Het is daarom goed om te kijken naar het wetenschappelijk onderzoek ons kan vertellen over de effecten van soja op onze gezondheid. Hier lees je daar meer over, waaruit we kunnen concluderen dat soja een prima product is dat past binnen gezonde voeding.

Er is significant bewijs dat het eten van matige hoeveelheden sojaproducten zoals tofu en tempeh (1 tot 2 porties per dag) je LDL (slechte) cholesterol kan verlagen en het risico op prostaatkanker kan verkleinen. Alvast goed nieuws dus.

Sommige mensen zijn ongerust dat soja de kans op borstkanker kan verhogen of schadelijk is voor vrouwen die borstkanker hebben. Hierrond is veel onderzoek gedaan en het eten van soja blijkt geen negatieve invloed te hebben op het risico om borstkanker te ontwikkelen. Volgens verschillende studies kan het zelfs een beschermende rol spelen bij de preventie van borstkanker. Er is bijkomend onderzoek nodig om deze resultaten te bevestigen in grotere groepen van mensen vooraleer soja aanbevolen kan worden ter preventie maar het is alleszins bemoedigende informatie.

Wanneer mannen matige hoeveelheden soja eten heeft dit helemaal geen effect op hun hormonen. Enkel wanneer een man uitzonderlijk grote hoeveelheden soja (12 porties!) eet kan dat in zeldzame gevallen leiden tot het ontwikkelen van zachter borstweefsel. Gelukkig is het erg moeilijk om zoveel porties soja te consumeren op één dag, hiervoor moet je extreem ongevarieerd eten. Geniet dus maar met volle teugen van je tofuburger en soja latte.

Links naar wetenschappelijke artikels. Misschien handig om bij te houden indien iemand ernaar vraagt.

Soy and Breast cancer

  • http://jnci.oxfordjournals.org/content/98/7/459.long
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2359677/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2981011/
  • http://www.breastcancerfund.org/clear-science/radiation-chemicals-and-breast-cancer/phytoestrogens.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3842968/

Soy and Prostate cancer

  • http://ajcn.nutrition.org/content/89/4/1155.long

Soy and Colon cancer

  • http://cebp.aacrjournals.org/content/19/1/148.long

Soy and Cholesterol

  • http://ajcn.nutrition.org/content/81/2/397.long
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21730216

Soy and Thyroid function

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16571087
  • http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth#thyroid
  • http://press.endocrine.org/doi/full/10.1210/jc.2010-2255

Soy and Man boobs

  • http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth#fem

Soy and Anti-nutrients

  • http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth#min

How much is safe?

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17571965
  • http://nutritionfacts.org/video/too-much-soy-may-neutralize-plant-based-benefits/

Kunnen kinderen vegan leven?

Een plantaardige levensstijl is geschikt voor alle leeftijden, dus ook kinderen kunnen zonder problemen vegan zijn. Dit is niet enkel onze persoonlijke overtuiging maar wordt wetenschappelijk ondersteund door verschillende onderzoeken. De American Dietetic Association (ADA), de grootste vereniging van voedingsdeskundigen, stelt: “ Een goed uitgebalanceerd veganistisch of lacto-ovo-vegetarisch voedingspatroon komt volledig tegemoet aan de voedingsbehoeften van baby’s, kinderen en opgroeiende jeugd en verzekert bovendien een normale groei”. (ADA-Position Paper on Vegetarian Diets, 2004)

Wat is seitan?

Seitan is een populaire vleesvervanger met een textuur en uitzicht die verbazend veel lijken op vlees. Het is gemaakt van tarwegluten, maar heeft weinig gemeenschappelijk met brood of pasta. Seitan kan veel verschillende smaken hebben, net zoals bv. kip pikant of geroosterd kan smaken.
De populariteit van seitan komt zowel door het hoge eiwitgehalte (26g/100g) als door de textuur. In tegenstelling tot tofu of tempeh bevat seitan veel meer eiwit en heeft het een ‘vlezige’ textuur.

Benieuwd? Je kan seitan vinden in de biowinkel in de vorm van sneetjes, burgers, kebab stukjes, worstjes,… Ook kan je je eigen home-made seitan maken van tarwegluten.

Is vegan leven niet heel duur?

Plantaardig eten hoeft niet perse duur te zijn, aangezien je andere dure producten zoals vlees, vis, kaas,.. uit je boodschappenlijstje schrapt.

Wat je wel zal merken, is dat sommige vlees- of zuivelvervangers aan de dure kant kunnen zijn. Dat komt doordat ze vaak kleinschaliger geproduceerd worden in dan de dierlijke varianten. Veel vleesvervangers zijn niet essentieel om in je dieet te hebben en je kiest zelf hoe vaak je ze koopt. Tegenwoordig hebben supermarkten vaak betaalbare vegan vlees- en zuivelalternatieven van hun huismerk.

Hoe weet ik of een verzorgingsproduct vegan is?

Cosmetica moet zowel dierproefvrij als vrij van dierlijke producten zijn om vegan te zijn. Dit is een vrij complexe materie, de eenvoudigste manier is op zoek  gaan naar producten die duidelijk gelabeld zijn.

Je vindt vegan verzorgingsproducten bij webshops, maar ook bij winkels als Lush. Supermarkten verkopen merken als Ecover en Frosch en ook biowinkels hebben vaak een uitgebreid assortiment. Lees meer over vegan cosmetica op de website van BE Vegan.

Zijn alcoholische dranken vegan?

Het is misschien verrassend voor velen, maar sommige alcoholische dranken zijn niet vegan. Op het einde van het productieproces moet de alcoholische drank vaak nog geklaard worden. Ze gebruiken daarvoor verschillende middelen waaronder vislijm (stof verkregen uit gedroogde visblazen), gelatine (gewonnen uit huiden en beenderen van vooral varkens), kippenei-eiwitten,… Het is dus moeilijk om te weten (vooral bij wijn) of een alcoholische drank vegan is, aangezien dit vaak niet aangeduid word. Handig om te weten is dat de meeste Belgische bieren vegan zijn. Op www.barnivore.com kan je heel gemakkelijk opzoeken of je favoriete drankje vegan friendly is of niet.

Waarom is honing niet vegan?

Bijen maken honing om in hun eigen behoeften te voorzien. Wanneer dieren gebruikt worden in het productieproces, zijn de producten per definitie niet vegan. Bij het “oogsten” van de honing worden bijen vaak per ongeluk gedood. De gekweekte bijen zijn daarenboven een bijkomende bedreiging voor de wilde, die het reeds moeilijk hebben. Gelukkig bestaan er heel wat heerlijke alternatieven zoals agave-, ahorn-, dadelsiroop…

Waarom zijn eieren van kippen in vrije uitloop niet OK?

Eieren in de supermarkt worden onderverdeeld in vier categorieën:

  1. kooi-eieren
  2. scharreleieren
  3. vrije-uitloop eieren
  4. biologische eieren

Als je denkt aan vrije uitloop (3) stel je jezelf misschien de vraag wat er mis is met deze eieren, aangezien de hennen vrij mogen rondlopen. Je moet in gedachte houden dat de ruimte dat deze kippen hebben beperkt is tot twee A4-tjes, dat de mannelijke kuikens kort na de geboorte vergast of levend vermalen worden, dat de snavel van de hennen onverdoofd afgebrand of geknipt wordt en dat ze geslacht worden op een leeftijd die slechts een fractie is van hun natuurlijke levensduur van ongeveer 12 jaar. Het dierenleed dat samengaat met het kopen van eieren is dus niet te onderschatten.

Eieren kan je heel gemakkelijk vervangen door andere ingrediënten. Zo zijn er heerlijke vegan recepten voor gebak die gebruik maken van bijvoorbeeld appelmoes, banaan of geweekte chiazaadjes als bindmiddel. Tofu kan je verbrokkelen en bakken in de pan als ‘tofuscramble’, een lekker en gezonder alternatief voor een omelet.

Bij veel gerechten kan je eieren gewoon weglaten. Pannenkoeken smaken bijvoorbeeld even lekker zonder ei.